VANDAAG OPEN {{VAN}} {{startHour}}u{{startMinute}} TOT {{endHour}}u{{endMinute}}
Placeholder Text
Bestellen

De Frietist tijdens Covid-19

Onze klanten hebben het ongetwijfeld al gemerkt: door Covid-19 hebben we onze aanpak grondig moeten bijsturen. Het afgelopen jaar is bij de Frietist zowat alles aangepast, buiten de kwaliteit van onze producten en service natuurlijk. We geven jullie in deze blog graag een blik achter de schermen omtrent hoe wij de hele crisis tot nu toe ervaren hebben en hoe we er op inspelen.

Contactloos frietjes bestellen

Nog voor er sprake was van maatregelen of een lockdown hadden we hier intern al de koppen bij elkaar gestoken. Wat als de situatie erger wordt? We werkten een plan uit om volledig contactloos te gaan, en dus konden we op de dag van de verplichte maatregelen meteen de switch maken. Sommige klanten begrepen die plotse overgang niet goed en het was uiteraard even wennen, waar we perfect kunnen inkomen aangezien dit voor iedereen een onvoorspelbare situatie was. Hoe dan ook was dit voor ons de enige optie: we hebben individueel allemaal een verantwoordelijkheid maar als handelszaak is dat zeker het geval. We werken met veel mensen en bedienen er nog meer, dus we kunnen niet voorzichtig genoeg zijn. Gezondheid en veiligheid gaan boven alles.


Thuislevering voor extra comfort

Aangezien wij steeds innoveren en investeren in service, kwaliteit en ecologie hadden we reeds een zekere voorsprong in de oplossing om mensen contactloos te bedienen. We waren al een goed jaar thuis aan het leveren met elektrische wagens. Dit was bedoeld als extra service voor onze hardwerkende klanten die weinig tijd hebben.  Een friet gaan halen is onze cultuur en zou moeten blijven bestaan, net zoals een pintje en ambiance in de wachtrij, maar in het steeds drukker wordende leven bieden we zo toch een comfortabele oplossing voor wie dat wenst.


Gebrek aan sociaal contact met klanten

Deze contactloze oplossing draagt momenteel 70% van onze omzet. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn: contactloos is ook “sociaalloos” en niet elke emotie is merkbaar. Vroeger konden we wel eens merken aan een klant dat er iets was waar we mee konden helpen,  nu is er alleen een menu zichtbaar en kan je geen extra beleving bieden. Dat was zo typisch aan onze Belgische frietcultuur: je kon de mensen aanvoelen en eens een babbeltje aanknopen, terwijl alles het laatste jaar meer bandwerk is geworden voor ons. De voorwaarden werden op een bepaald moment strenger en strenger en we kregen steeds meer en meer schrik. Daarom hebben we toen besloten om voor 3 weken te sluiten zoals ook de winkels dat verplicht moesten doen. Wij waren voorstander van een complete lockdown: iedereen een maand binnen blijven, mensen kunnen elkaar niet ziek maken en wie ziek is kan in alle veiligheid genezen. Toen we zagen dat onze klanten dan maar gingen aanschuiven in wachtrijen bij traditionele zaken, vonden we het beter terug open te doen zodat onze klanten toch tenminste op een veilige, contactloze manier frietjes konden bestellen.


Vooruitgang en groei ondanks crisis

Klanten kunnen zo thuis hun bestelling plaatsen, betalen en laten leveren, of deze komen afhalen door in de wagen te blijven zitten terwijl wij de bestelling in de koffer plaatsen. Ook hebben we een kiosk om in onze omgebouwde zaal zelf een bestelling te plaatsen en met Bancontact te betalen - cash wordt voorlopig niet aanvaard wegens Covid-19.

We zijn fier dat De Frietist zich zo flexibel en snel heeft kunnen aanpassen aan deze uitzonderlijke situatie, dag na dag een stukje meer, zonder in te boeten aan kwaliteit voor de klanten. Dat was uiteraard niet altijd even makkelijk, maar we zijn er toch in geslaagd en ons team is zelfs gegroeid met 35%. Indien er toch foutjes voorkomen, dan zetten we die koste wat kost recht. En het resultaat spreekt voor zich: duidelijke communicatie naar de klanten toe betekent dat we in 95% van de gevallen exact op tijd leveren, zelfs op zeer drukke vrijdagen, en dat is in België toch revolutionair. Zelfs bij een zeer kwalitatieve frituur als De Frietist vermijd je nu wachttijden als je op tijd bestelt. Onze thuisleveringen gebeuren nu uitsluitend met elektrische wagens, waarvoor we zo’n 100.000km per jaar afleggen. Dat in combinatie met het feit dat onze klanten het afgelopen jaar weinig restafval hebben achtergelaten is toch een zeer positieve vooruitgang voor het milieu en de natuur! Er zijn dus ook zeker positieve dingen gebeurd tijdens Covid.


Grootse plannen na Corona

Tot slot moet er ons toch iets van het hart: we missen onze klanten enorm. We wisselen af en toe eens met de chauffeurs om toch nog eens een babbeltje te slaan met onze klanten maar hopen jullie toch zo snel mogelijk terug te mogen ontvangen in onze zaak. Een ding is zeker: we beloven ongeziene innovaties zodra het weer kan en mag. Tot dan hopen we dat jullie allemaal veilig blijven en vanuit het comfort van jullie bubbel van een heerlijk frietje kunnen genieten ;)

Take care en tot snel,

De Frietist


Thuislevering? Ook hier gaan we voluit voor ecologisch!

Ons verhaal